Frakt och returer

Leveranser – Leveranstid

Normal leveranstid  för varor vi har i lager är 1-3 arbetsdagar efter det att vi har mottagit beställningen. För frakt till landsbygden, övre Norrland och Gotland kan det ibland ta något längre tid beroende på hur ofta DHL kör ut.
Även då avisering valts vid beställningen tar det något längre tid. För mer exakt leveransttid, kontakta vår support jonas@billigaramar.se 

Produkter som kräver någon form av produktion är leveranstiden ca 5 arbetsdagar. 
Meddelande om eventuella avvikelser från den normala leveranstiden meddelas via e-post. Givetvis finns då rätt att avstå alternativt ändra beställningen.
 
Vi skickar normalt med DHL, i vissa fall med DSV. När sändningen bokas skickas kollinummer med epost till köparen. Observera att vi inte kan levererar paket till en boxadress.

Avbeställning efter det att beställning blivit expedierad är ej möjlig. I de fall beställning blivit expedierad är kunden skyldig att motta beställningen. Avbeställning produkt eller tjänst som anskaffats eller färdigställts speciellt för kunden, är ej möjlig.

Det finns möjlighet att hämta er beställning direkt vid vårt lager efter överenskommelse. Denna tjänst väljs under punkt 2 Leveransmetoder vid beställning. Ni kommer att bli kontaktad via mail för upphämtning. 
Pris för denna tjänst är 50:-+moms. 

Fraktpriser

Frakt tillkommer på beställningen enligt nedan:

Vikt kg  DHL paket   DHL Servicepoint
0-5 85 kr 78 kr
-10 98 kr  89 kr
-15 125 kr  105 kr
-20 146 kr 118 kr
-30 198 kr  198 kr
-40 298 kr  228 kr
-60 348 kr ---
-80 448 kr ---
över 80 448 kr ---
(för vissa specialprodukter kan frakten skilja sig något från listan ovan). Vid export gäller speciella fraktpriser. 
.

Transportalternativ

DHL Paket 

Väljs då mottagaren är företag och har bemannad varumottagning alla vardagar mellan 7.00-17.00. Mottagare kan endast vara företagsnamn, ej för privatpersoner.

DHL Servicepoint

För paket upp till 40 kg kan man välja DHL servicepoint som också är något billigare. DHL servicepoint ska man välja om det inte alltid finns någon på plats som kan ta emot paket.  DHL Servicepoint ska man också välja om man är privatperson. Om det inte tydligt framgår ett företagsnamn vid beställning skickar vi alltid med DHL Servicepoint.
DHL Servicepoint innebär att paketet körs ut till en närliggande butik och kan hämtas när man tycker det passar.
Närmaste uthämtningsställe kan man hitta här: www.servicepoint.se

DHL Avisering 

Väljs om man vill ha leveransen levererad direkt till leveransadressen med inte har bemannad mottagning. DHL kontaktar er via sms eller ringer med förslag om dag och tid för utkörning. Vill man ändra leveranstid kontaktar man DHL för ny leveranstid. 

DHL Avisering gäller både för privatperson och företag.

Viktigt att ange telefonnummer vid beställningen om man vill bli kontaktad via telefon. Vill man bli kontakatd via sms anges mobiltelefonnummer.

DHL Avisering tar normalt en extra dag i leveranstid. 

Export

Vi kan leverera utanför Sverige inom Europa om ordervärdet överstiger 2 000 SEK ex moms dock endast till företag. Vid exportförsäljning gäller endast förskottsbetalning eller kortbetalning. Nationellt VAT-nummer måste anges vid beställning. Vid export kontakta först jonas@billigaramar.se.
 

Ej utlösta order eller felaktiga uppgifter

Tar du som kund inte emot skickad försändelse debiteras du 500:- för våra kostnader.
DHL paket innebär att DHL kör paketet direkt till er företagsadress. Har ni inte lossningsavtal med DHL måste det ALLTID finnas personal på plats mellan 7.00-17.00 som kan ta emot paketet. DHL Paket med transporttjänsten DHL Avisering innebär att DHL kommer att meddela mottagaren att gods är på väg samt tidpunkt för leverans.Om ni inte är på plats när DHL kommer eller har angivit felaktiga adressuppgifter kommer vi vidarefakturera de straffavgifter vi får från DHL, dock lägst 200 kr. Så är ert kontor inte alltid bemannat är det bättre att välja DHL Servicepoint som innebär att ni hämtar paketet på ett närliggande serviceställe alternativt väljer DHL Avisering.
 

Transportrisken

ASAP Ritkonsult KB står för transportrisken om varan exempelvis skadas eller kommer bort under transporten från vårt lager till kund. Kunden står för risken vid eventuell retur till oss.
 

Ångerrätt

a. Företag

Vi erbjuder ångerrätt för varor som finns i lager under förutsättning att förpackningen är obruten i 7 dagar. Vid återköp betalas 80% av produktens pris åter. Om man önskar återköp kontakta supporten jonas@billigaramar.se.
Returförsändelse skall skickas som företagspaket som lämnas vid vår varumottagning. Varor kommer inte hämtas ut på utlämningsställe.

Varan skall skickas till:

Billiga Ramar/Ritkonsult
Tollestorpsvägen 2c
44361 Stenkullen
  
Vi erbjuder inte ångerrätt på REA produkter som är föremål för utförsälning.

b. Privatköp

Gällande privatköp gäller ångerrätten och returfrakt enligt våra Köpvillkor, punkt 5b.

Returfrakt

Kunden står i regel för returfrakt. Vi felexpedierad alternativt skadad vara står vi för returfrakten.